dinsdag 16 april 2013

persoonlijke effectiviteit - de 80/20 regel











Je kunt je effectiviteit verhogen door meer uren te werken, maar je kunt ook op een andere manier naar je resultaten en je tijd gaan kijken.

De meesten van ons kennen de vuistregel van Pareto wel: de 80-20-regel: De regel is opgesteld als economische regel (80% van de bezittingen in handen van 20% van de bevolking), maar blijkt ook veel breder te gelden: 20% van de kinderen in een schoolklas veroorzaakt 80% van het lawaai, 20% van de processen in de chemische industrie veroorzaakt 80% van de uitstoot, 80% van de regen valt op 20% van de oppervlakte van de aarde.

Hoewel het slechts een vuistregel is is deze ook heel goed bruikbaar binnen je eigen werk: 20% van je inspanningen is verantwoordelijk voor 80% van het resultaat. Dus van de 40 uur die je in een week werkt zorgen 8 uur voor 80% van het resultaat!

Dat betekent meteen ook dat er 32 uur in de werkweek zijn die veel minder effectief zijn. Je kunt je effectiviteit dus verhogen door meer uren te werken, maar je kunt ook op een andere manier naar activiteiten en resultaten kijken, en dan andere keuzes maken:

Wat zijn de belangrijkste resultaten die jij op week- of op jaarbasis wil halen? Wanner ben jij succesvol?Begin met een long-list, de 10 belangrijkste resultaten waarvoor jij verantwoordelijk bent of wilt zijn, en breng dit terug tot een short-list van de 2 of 3 resultaten die het meeste bijdragen aan jouw succes.

Van daaruit ga je kijken naar succesvolle activiteiten: Wat zijn de activiteiten die je moet ondernemen om die 2 of 3 belangrijkste resultaten te halen, en selecteer vervolgens de 20% van die activiteiten die het meeste impact hebben op je belangrijkste resultaten.

Dit zijn blijkbaar cruciale activiteiten: activiteiten die daadwerkelijk leiden tot resultaten die ertoe doen. Zou het niet mooi zijn als je als je meer van dit soort activiteiten zou kunnen doen; als je meer tijd zou kunnen besteden aan dit soort activiteiten?

Hoe ga jij ervoor zorgen dat je meer tijd aan deze cruciale activiteiten kan besteden? Kun je andere zaken delegeren, taken afstoten, werk outsourcen?

Voor zelfstandigen kunnen de antwoorden op deze vragen vaak direct geïmplementeerd worden. Het vraagt intrapreneurship om deze vragen voor jezelf te beantwoorden é
n vervolgens met je leidinggevende het gesprek hierover aan te gaan. Wellicht heeft die een andere visie op succes, randvoorwaarden of criteria, maar JIJ bent aan zet om het gesprek aan te gaan en open te houden.

heel veel succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten