woensdag 6 februari 2013

Aandacht krijgen en vasthouden



In een interactieve en visuele maatschappij zoals de onze zullen we allemaal regelmatig presentaties moeten houden. Voor iedereen geldt daarbij steeds weer: Hoe houd ik de aandacht vast tijdens de presentatie ?

Door mijn oude literatuur bladerend kwam ik deze tips uit de vorige eeuw tegen; de flanelborden en overheadsheets heb ik uit de opsommingen gehouden, maar ook in de pré-powerpoint tijd was er al heel wat bekend over "wetten" die van toepassing zijn voor de aandacht van de toehoorders.

• Een sterke "stimulus" krijgt meer aandacht dan een zwakke, bijvoorbeeld: de koffiejuffrouw krijgt meer aandacht dan de spreker;

• Een vertrouwde "stimulus" wordt verkozen boven een onbe­kende, breng dus nieuwe informatie in verband met wat reeds bekend is;

• Een geordend geheel houdt beter de aandacht vast, zorg dus voor een duidelijke (zichtbare) structuur;

• Een grotere stimulus trekt meer aandacht dan een kleine, houdt hiermee rekening bij bewegingen, zoals bijvoorbeeld aanwijzen;

• Bewegingen vallen meer op dan stilstaande zaken, breng dus beweging aan, niet alleen met uw lichaam maar ook bijvoorbeeld veranderingen in uw spreektempo en toon­hoogte.

Meer weten of meer oefenen? kom een keer naar een workshop bij Barcavela:  www.barcavela.nl 

Wil je mijn artikel opnemen in een website/blog, tijdschrift of ander medium? Leuk! Dan vraag ik je wel mij hierover te informeren én de volgende tekst op te nemen: "Door Ellen Schiffeleers, business coach/trainer voor zelfstandige professionals. Ga naar www.barcavela.nl : "Barcavela, slimme mensen wijzer maken".

Ook leuk, wil je vooral weten hoe het NIET moet, kijk dan eens even naar het filmpje Death by Powerpoint via YouTube.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten